З 1991 р. у більш ніж 100 країнах світу проходить Всесвітня кампанія «16 днів проти насильства», що була ініційована Всесвітнім інститутом жіночого лідерства. Україна приєдналася до всесвітньої акції у 2000 р. Відтоді кожного року по всіх містах України проходять різноманітні заходи, під час яких лунає «СТОП НАСИЛЬСТВУ!». З 25 листопада до 10 грудня в усіх регіонах нашої країни проходить акція "16 днів проти насильства”, в рамках якої проводяться заходи з попередження і подолання насильства. Дати проведення акції є символічними. Вони створюють своєрідний ланцюжок, поєднуючи заходи проти насильства стосовно жінок та дії щодо захисту прав людини, підкреслюючи, що будь-які прояви насильства над людиною, незалежно від її статі, є порушенням прав людини.
За традицією 25 листопада у нашій школі відбулася урочиста лінійка присвячена старту Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства». Мета акції – привернення уваги учнів, вчителів, батьків до проблеми насильства у суспільстві та попередження негативних явищ, що можуть призвести до насилля або спровокувати його вчинення.
Насилля – це ті дії, які приносять нам біль, будь-яке застосування сили по відношенню до беззахисних, це те, що здійснюється проти нашої волі.
Разом з учнями, педагогами та практичним психологом ми спробували дослідити природу насильства, чому люди так часто його застосовують, що запускає механізм скоєння насильницьких дій, як запобігти насиллю. Для спільної роботи ми обрали ігрову форму заняття, адже саме у грі тренування корисних навичок та вмінь перетворюється на цікаву забаву і повчальний урок одночасно.
Розпочали із вправи «Світ людей», завдяки якій, переконалися , що всі ми чимось схожі, а в чомусь відмінні. Часто наші відмінності стають причиною сварок, конфліктів, непорозумінь, скоєння насильства. Уміння знаходити спільне, одне із основних правил ненасильницької поведінки. Адже, чи захоче хтось ображати людину, яка так схожа на нього.
Отже, урок перший :
«Шукай спільне, а не відмінне. Шукай спільні точки дотику».
Виконання «Вправи скільки ти важиш?» змусило учнів замислитися над тим, як на людину впливає настрій. Коли невдача, злість, агресія охоплює нас, ми наповнюємося важкістю. Коли ж ми щасливі, задоволені, радісні – щастя дає відчуття польоту,невагомості.
Урок другий:
«Задоволені, щасливі люди не роблять насильства, їм це просто не потрібно».
Вправа «Руки знайомляться, руки сваряться, руки миряться» навела на думки, що миритися куди приємніше ніж сваритися, а виконання вправи «Розтисни кулак» змусила замислитися учнів про те, що далеко не всього в житті можна добитися силою, на жаль іноді люди забувають про такі методи, як прохання, ласка, пропозиція, компроміс.
Урок третій:
«Уміння домовлятися , бути ласкавим, привітним – дозволяє нам будувати тепліші відносини з людьми і запобігати насильству».
Сподіваємось, учні школи зрозуміли, що насилля – це шлях в нікуди. На завершення, ми запропонували учням прийняти участь у побудові простору без насильства. Простір без насильства – це декілька чистих аркушів паперу, на яких необхідно створити (намалювати) місто без насильства, місто у якому хотілося б жити, місто щасливих людей. Створювати простір без насилля учні зможуть протягом 16 днів акції, як на аркушах паперу, так і у реальному житті. Також, оголошено шкільний конкурс малюнків на тему «Ні! Насильству у сім’ї».
Деякі вчені стверджують, що насильство було притаманне людям завжди. Але при цьому є археологічні свідчення, що показують: миролюбність для доісторичних людей була настільки ж характерною, як і спалахи насильства. Є також дослідження, що доводять — люди мають безліч природних механізмів, спрямованих на кооперацію, стримування агресії і мирне вирішення конфліктів, і що ці механізми настільки ж природні, як і агресивні нахили. Сподіваємось, що заходи спрямовані на профілактику насилля принесуть користь учням та вчителям, прокладуть мости порозуміння та взаємопідтримки, стануть приводом для аналізу власної поведінки, продемонструють, що доброго в людині набагато більше ніж злого.
|